Allmänna villkor

Pris och betalsätt

Våra priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive moms.

Faktura

På Gigant.se säljer vi enbart till företag och man kan då betala mot faktura. Vid ansökan om faktura görs en sedvanlig kreditupplysning, detta kan innebära att vi kräver förskottsbetalning. Fakturan skall vara betald inom 30 dagar och skickas separat från försändelsen till registrerad fakturaadress. Betalas fakturan efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med f.n. 1,5% per månad.

Kortbetalning

På gigant.se kan man inte handla med kort

Leveranstid & fraktkostnad

Vår normala leveranstid på lagerförda produkter är ca 3-5 arbetsdagar efter mottagen och bekräftad beställning. Leveransen sker vardagar 7-16 och kan inte ske till boxadresser utan endast till fysisk adress. Leveransen sker med transportbolaget av oss kontrakterat speditionsbolag. Vi tillämpar Incoterms 2020, våra fraktvillkor följer Delivery at place (DAP). Fraktkostnaden är baserad på den totala vikten på ordern alternativt den fraktdragande vikten vid skrymmande gods. För beställningsvaror och anskaffning debiteras en fraktkostnad på 12% av ordervärdet.  Kostnad för pall o emballage kan tillkomma. Vi debiterar en minimifrakt om 150 kr.

Leverans

I samband med att din leverans lämnar vårt centrallager eller vår leverantör skickar vi en bekräftelse till din mailadress. I bekräftelsen får du en länk där du kan se status på din order, där kan du sedan enkelt följa din försändelse. Om Gigants transportör inte kan leverera på grund av hinder hos kunden, kommer leveransen gå tillbaka till transportören och de kontaktar dig för att komma överens om ett nytt utkörningstillfälle. I och med detta kommer en ny utkörningskostnad debiteras.

Transportskada & felexpediering

Om produkten har blivit skadad under transporten, dvs dold skada, skall det anmälas omgående till vår Kundservice, dock senast inom 3 dagar efter mottagen försändelse. Vid anmälan behöver vi en bild på skadan både på emballage och på produkt. En beställning som är felaktigt expedierad behöver du anmäla snarast möjligt till vår Kundservice.

Retur

Vid retur står du som kund för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss, se därför till att varan är ordentligt förpackad i sitt originalemballage. Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage, för att på så sätt ge extra skydd åt produkten. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör, bruksanvisning m.m. ska finnas med i returen. 
Hur returnerar jag min vara? Kontakta vår Kundservice för att erhålla en returfraktsedel. Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga följer med returfraktsedeln.

Garanti & reklamation

Gigants målsättning är, och har alltid varit, att du ska känna dig trygg med dina produktval hos oss. Leverantören ansvarar för fel som visar sig ett (1) år från leveransen. I sortimentet har vi produkter där tillverkararen lämnar längre garanti, självfallet erbjuder vi dig samma villkor på dessa produkter. Garantin gäller funktionsfel och tillverkningsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid normalt slitage eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende.

Personuppgifter & Marknadsföring

När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, telefonnummer. Denna information behöver vi för att kunna leverera varor till dig, men även för hantering av garantiärenden. Personuppgiftsansvarig är vi, Gigant Sverige AB 556363-9201, som behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204). Behandling av uppgifterna kan ske av oss eller av någon av våra samarbets-partners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund och informera om erbjudanden. Personuppgifterna behandlas också inom ramen för marknads- och kundanalyser, som utgör underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling, och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag. Genom att acceptera våra villkor samtycker du till att bli kontaktad av oss i marknadsföringssyfte. Kontakt kan komma att ske via mail, SMS, postala eller digitala utskick eller på andra sätt. Gigant strävar efter att erbjuda dig som kund bättre och mer personliga erbjudan-den. Det innebär att vi kan använda särskilda kriterier som grund för marknadsföring, exempelvis inköpsstorlek, inköpsfrekvens, inköp av visst sortiment eller vara, inköp i en viss försäljningskanal mm. Vi kan även komma att komplettera kunduppgifter i syfte att erbjuda god kundvård. För att kunna upprätthålla en god servicenivå gentemot dig som kund dokumenterar vi all kundkommunikation. Du har rätt att på begäran ta del av dessa uppgifter. Om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta åligger det oss att vidta rättelseåtgärder.