4 tips för hur du kan förbättra ergonomin på din arbetsplats

Visste du att felaktig belastning står för den största delen av sjukskrivningarna inom industrin? Varje år rapporteras runt
14 000 belastningsskador enligt Arbetsmiljöupplysningen.
Det här påverkar inte bara personalen utan också ekonomin och produktiviteten. På Gigant har vi lösningarna för hur du kan förbättra belastningsergonomin på din arbetsplats.

1. Variera arbetsställningen med flexibla arbetsplatser
Stå, sitta eller variera? Med flexibla arbetsplatser kan du få alla delarna! Ett höj- och sänkbart bord ger dels rörlighet och variation men går också att anpassa efter specifika användare och deras arbetsuppgifter. På så sätt undviker du monotona arbetsställningar som är en vanlig orsak till belastningsskador. Vi har flera lösningar som hjälper dig med detta.

2. Undvik skador – lyft på rätt sätt
Det är inte bara tunga lyft som kan orsaka stora skador. Även små lyft som sker ofta kan bli ett stort problem, och därför gäller det att ha rätt teknik. Dessutom kan olika hjälpmedel vara ett bra stöd, som exempelvis lyftbord. 

Påminn också varandra på arbetsplatsen om hur lyften bör ske, för att undvika att falla tillbaka i gamla mönster.

3. Ta hand om ryggen med smarta hjälpmedel
Ett enkelt sätt att spara både rygg och steg är att använda sig av rullbanor och vagnar i transportflödet. Dessa lösningar gör också jobbet enklare att utföra i de allra flesta produktionslinjer. På Gigant har vi rullbanesystem och vagnar i en mängd varianter.

4. Glöm inte mattan!
En i sammanhanget billig investering som gör verklig skillnad är en arbetsplatsmatta. Förutom att den är skön att gå och stå på så avlastar den fötter, knän, rygg och nacke. Dessutom kan mattan också ge dig mer energi då den ökar blodcirkulationen.

Vill du ha fler tips på hur du kan förbättra belastningsergonomin på din arbetsplats, och därmed minska antalet sjukskrivningar och öka produktiviteten? Ladda ner vår guide.